środa, 17 maja 2017

Plan pracy indywidualnej - wyrównywanie szans edukacyjnych

PLAN PRACY INDYWIDUALNEJ

Cel główny:
Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci - wyrównywanie szans edukacyjnych.

ROZWIJANIE PERCEPCJI WZROKOWEJ:

Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
Etapy pracy

Rodzaj czynności

1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach
- Loteryjki obrazkowe
- Domino obrazkowe
- Rozpoznawanie obrazków opisanych słownie
- Dobieranie par przedmiotów

2. Układanie według zasady podobieństwa
- „Dobieramy Liście”
 - Wyszukiwanie różnic
- Wyszukiwanie podobieństw
- „Co do czego pasuje”
- Dobieranie obrazka do jego schematu

3. Rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na obrazku
- „Kto zmienił miejsce”
- Dobieranie obrazków do określonej czynności
- Nazywanie czynności
- Demonstrowanie ruchem czynności przedstawionej na obrazku
- Odgadywanie czynności przedstawionej ruchem
- Wyszukiwanie obrazków opisanych słownie

4. Rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na obrazach
- Porządkowanie historyjek obrazkowych
- Dobieranie „ dobrych” i „złych” obrazków do podanego opisu
- Opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazku

5. Składanie całości z części
- Dobieranie części do całości
- Układanie obrazków po uprzednim rozcięciu na wzorze , wg wzoru, bez wzoru.

Ćwiczenia na materiale geometrycznym

Etapy pracy

Rodzaj czynności

1.Rozpoznawanie jednakowych kształtów
- Różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości i koloru
- Segregowanie figur według określonych zasad
- Dobieranie odpowiedniego rysunku

2. Prawidłowe wyróżnienie figur narysowanych
- Obrysowywanie prostych figur
- Rysowanie po śladzie
- Rysowanie z pamięci
- Łączenie kropek

3. Wyróżnianie i odtwarzanie figur narysowanych
- Loteryjki geometryczne
- Układanki mozaikowe
- Rysunkowe abstrakcje
- Domino geometryczne
- Loteryjka „Całość i części”
- Odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów
 - Różnicowanie kształtów
- Odtwarzanie z pamięci prostych układów z klocków

4. Prawidłowe wyróżnianie i odtwarzanie układów linii prostych i krzywych
- Rysowanie wzorków i szlaczków na gładkim papierze, w linię, kratkę
- Układanie kompozycji szlaczkowych z figur według wzoru, z pamięci

DZIECKO:

  • Opowiada co dzieje się na obrazku; 
  • Łączy przedmioty z ich kształtami przedstawionymi w postaci cienia; 
  • Zauważa zmiany w układzie 3-4 przedmiotów lub obrazków; 
  • Składa w całość obrazki o prostej treści pocięte na 5 i więcej elementów; 
  • Wskazuje takie same, proste znaki graficzne; 


ROZWIJANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ:

 Etapy pracy

Rodzaj czynności

1. Odtwarzanie struktur dźwiękowych
- Odtwarzanie struktur dźwiękowych wg. wzoru
- Różnicowanie dźwięków
- Odtwarzanie rytmu lub określonych struktur czasowych
- Graficzne odtwarzanie słyszanego dźwięku

2. Różnicowanie sygnałów dźwiękowych
- Rozpoznawanie głosów z otoczenia
- Określanie strony, z której dochodzi dźwięk
- Rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty lub instrumenty
- Zastępowanie poleceń słownych przez sygnały dźwiękowy lub zestaw dźwięków

DZIECKO:
• Wyklaskuje prosty rytm;
• Rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia;
• Kojarzy odgłos towarzyszący znanym czynnościom;
• Potrafi odszukać i nazwać przedmiot wydający dźwięki;
• Podejmuje próbę podziału wyrazu na sylaby.


ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I KOORDYNACJI WZROKOWO – RUCHOWEJ:
 - Malowanie palcami
- Zamalowywanie farbą dużych płaszczyzn dużym pędzlem, przy jednoczesnym zwracaniu uwagi na ruchy pionowe i poziome, z zachowaniem kierunku od lewej do prawej
- Zamalowywanie przestrzeni ograniczonej konturem
- Malowanie farbami podanych wzorów linii np. falistych, kształtów kolistych, drabinki
- Obrysowywanie dłoni, nogi, ciała kolegi lub konkretnych przedmiotów
- Gniecenie arkusza gazety przy użyciu ręki prawej lub lewej
- Składanki papierowe
- Rysunki na dowolny temat kredkami świecowymi, ołówkowymi, pastelami
- Pogrubianie konturów
- Rysowanie wzorów bez odrywania ręki.


DZIECKO:
• Odwzorowuje układy graficzne na dużych powierzchniach papieru;
• Próbuje kolorować obrazek składający się z dużych elementów;
• Rysuje po śladzie proste wzory i szlaczki;
• Prawidłowo trzyma kredkę w czasie rysowania;
• Próbuje posługiwać się nożyczkami, wycinając dowolne kształty po wyznaczonej linii prostej;
• Umie wykonać czynności manipulacyjne;

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz